opportunity cost

Beszélgessünk az opportunity cost-ról, avagy a haszonáldozat költségről

Még napjainkban is találkozni olyan vállalkozókkal, akik nem ismerték fel, hogy marketingre bizony költeni kell, ugyanis ha egy cég nem növekszik, akkor valójában elkezd csúszni a lejtőn, vagyis haldoklik. Persze mindig akad egy-egy olyan olyan vállalkozásvezető, aki büszkén állítja, hogy marketing nélkül is X forintnyi bevételt képes termelni, de vajon az jónak számít-e?

 

Például a szolgáltatóiparban erősen ajánlott az éves 10%-os növekedés, a kereskedelemben pedig ennél több is. Ha tehát ez nincs meg, akkor mondhatjuk stagnál a vállalkozás, azaz leszállóágba kerül. Érdemes egy kicsit jobban megértenünk az opportunity cost, azaz a haszonáldozat költséget.

Kezdjük a fogalom magyarázatával!

Ez lényegében az üzleti döntések során a második opció (nem választott) hozama a kiválasztotthoz képest. Általában ennek elemezésekor hasonló kockázatú alternatívákat hasonlítunk össze. Mivel ez ugyebár egy láthatatlan költség, ezt a fajta “veszteséget” csupán a haladóbb, képzettebb cégvezetők képesek problémaként felfogni.

 

A legszomorúbb az egészben, hogy ilyenkor nem években mérhető mindez, hanem heti szinten komoly veszteséggel kell számolni, hiszen marketing nélkül, rossz gondolkodásmóddal a növekedés helyett a stagnálást, haldoklást jelöljük ki vállalkozásunk számára.

Mi lehet az oka ennek a problémának?

Sajnos ez az erőteljes marketingtagadás kis hazánkon kívül nem igazán jellemző máshol. Természetesen nem jól teljesítő kampányok, rosszul kivitelezett marketingtevékenységek, apró hibák előfordulhatnak. 

 

Azonban a legsúlyosabb a tagadás, vagyis egy olyan szemlélet, amelyben a vezető úgy véli, hogy nincs szükség marketingre, hiszen anélkül is kiválóan teljesít a vállalkozása. Holott ha megnézzük az eredményeket, mélyebben beleássuk magunkat, láthatjuk, hogy az erősen ajánlott növekedési szintet sehogyan sem hozta, de még annak töredékét sem.

A megoldás nem bonyolult

Mindig van választásunk, a cégvezetők is dönthetnek úgy, hogy megbíznak egy full-stack marketing ügynökséget, például a 7Blog online marketing ügynökséget, ezáltal profi szakértők kezébe helyezik a féltett “gyermeküket”, a vállalkozásukat. Nem kötelező a marketinggel foglalkozni, nagyon jól kiszervezhető, de tudomást sem venni a szükségességéről, hatalmas hiba.

 

Az opportunity cost formájában elpazarolt pénz által nagyon sokat lehetne fejlődni, növekedni, ezt az összeget pedig további beruházásokra is fordíthatnánk. Sajnos a legnagyobb probléma, hogy szemléletváltás nélkül, nem megfelelő hozzáállással végtelenül könnyű a stagnálás útjára lépni, ami lassacskán felemészti az egész vállalkozás jövőjét.

 

A tanulság mindössze annyi, hogy ne féljünk szakemberektől segítséget, tanácsot kérni, nem bűn az, ha mi magunk nem értünk a marketinghez, vagy nem akarunk vaktában próbálkozni. A vezető dolga, hogy jó döntéseket hozzon, amihez pedig nincs affinitása, azt bízza rá inkább a szakemberekre.

Friss cikkek