futómű csere

Mikor érett az autó futóműve cserére?

Az autók futóműve ritkán kerül szóba, amíg nem kezd el furcsán viselkedni. Valljuk be, hogy a legtöbben csak akkor foglalkozunk vele, ha már nyikorog vagy zörög valami a futóműnél. 

A Suzuki Ignisnél elég gyakran előfordul, hogy a toronycsapágy vagy a toronygumi idő előtt feladja. Persze ezt nem könnyű észrevenni elsőre, de ha túl sokáig halogatjuk a javítást, komoly gondok lehetnek belőle – akár baleseteket is kockáztathatunk vele.

A „rejtett” alkatrészek szerepe

Kevesen tudják, mit is csinál pontosan a toronycsapágy vagy a toronygumi. Pedig nélkülük nehezen boldogulnánk. Ezek kötik össze a lengéscsillapítót a karosszériával, segítve a kerekek mozgását és a kormányzást. A Suzuki Alkatrészek Webáruház Ignis toronycsapágyainak kínálatában találhatók megfelelő szettek, amik minden szükséges elemet tartalmaznak a javításhoz. 

De honnan lehet tudni, hogy cserére szorul egy alkatrész? Nem mindig egyértelmű, néha csak apró jelek utalnak rá. Talán kattog valamit kanyarodáskor, vagy nehezebben fordul a kormány. Esetleg minden kátyúnál erősebben érezhető az ütődés. Néha az is előfordul, hogy az autó egyik oldala lejjebb ül, mint a másik, vagy túlkormányzottá válik az autó. Egyik sem jó jel, az biztos.

Érdemes-e mindkét oldalt egyszerre cserélni?

A tapasztalatok szerint igen, ez a jobb megoldás. Nyilván többe kerül, de hosszú távon megéri. Ha az egyik oldal már tönkrement, valószínűleg a másik sem lesz sokkal jobb állapotban. Ha pedig már úgyis szervizben van a kocsi, és szétszedik az egyik oldalát, praktikus lenne a másikat is megcsináltatni.

Logikus is, ha belegondolunk. Nem kell kétszer fizetni munkadíjat, elég egyszer, és nem kell pár hét múlva visszamenni, amikor a másik oldal is feladja. A webáruházban különböző szettek közül lehet válogatni, így előre beszerezhetjük a megfelelő alkatrészeket. Figyelembe kell venni, hogy a csere után általában futómű-beállításra is szükségünk lesz.

A szakszerű csere fontossága

Ez azért nem olyan egyszerű feladat, mint kicserélni egy izzót. Le kell venni a futóművet, ki kell szerelni a rugókat is, szóval jobb, ha szakemberre bízzuk. Ha nem értünk hozzá, inkább ne próbálkozzunk vele otthon a garázsban.

Nem árt, ha legalább nagyjából tisztában vagyunk a futóművel, mielőtt bemegyünk a szervizbe. Jó tudni, milyen alkatrészek léteznek, és körülbelül mire számíthatunk. Így nem érhet majd meglepetés, és a szerelővel is könnyebb megértetni, mit is szeretnénk.

Az időben elvégzett karbantartás sok kellemetlenségtől kímélhet meg. Nemcsak pénzt spórolhatunk vele hosszú távon, de biztonságosabb is az autónk. Az elhasználódott alkatrészek hatással vannak a kerekek tapadására és a kanyarstabilitásra is. Nem mellékes, hogy egy jól karbantartott autó jelentősen értékállóbb is, ami eladáskor nagy előnyt jelenthet.

Friss cikkek