elektromos roller

Kötelező felelősségbiztosítás elektromos járművekre

Idén júniusban lépett érvénybe egy új szabályozás, amelynek értelmében minden 25 km/h sebességet meghaladó, valamint 300 watt feletti teljesítményre képes elektromos rollerre, kerékpárra, segwayre kötelező lesz a felelősségbiztosítás megkötése.

Ez fedezi a károkat, amiket mi okozunk az elektromos eszközeinkkel akár személyi sérülésről, akár anyagi kárról van szó. Ehhez azonban tisztában kell lenni a szabályozás feltételeivel.

Mi számít mikrobilitási eszköznek?

Itt olyan járművekről van szó, amelyeket közlekedésre használunk, a súlya nem haladja meg a 350 kg-ot és a tervezési sebessége nem éri el a 45 km/h-t. Az e-bike kötelező biztosítás a CoverMe oldalán is megtalálható a biztosítási lehetőségek között, tehát mindenki számára elérhető, sőt jogszabály írja elő a kötését, ha ilyen járművünk van.

Az elektromos kerékpár mellett a szabályozás vonatkozik az elektromos rollerre és persze minden, manapság újdonságnak számító eszközre. Mivel világszerte megnőtt ezen járgányok használata, így elkerülhetetlenné vált, hogy törvényt hozzanak az ezekkel kapcsolatos balesetek miatt.

Hazánkban csak az idei év első 6 hónapjában 300 olyan esetet regisztráltak, amit elektromos roller okozott. A személyi sérülések elkerülhetetlenek, más kérdés, hogy ki téríti meg a kárt. Az új szabályozás értelmében kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni.

Ezek a közlekedési eszközök július 16-tól gépjárműnek számítanak. Törvényt sért tehát az, aki nem köt biztosítást, hiszen az minket véd, és baj esetén fedezhetjük a másik félnek okozott személyi sérüléssel vagy anyagi kárral kapcsolatos összeget.

Mit kell tudni erről a biztosításról?

Akár autósként, akár gyalogosként veszünk részt a közlekedésben, évek óta tapasztalhatjuk, hogy milyen mértékben nőtt meg az e-rollerrel vagy e-bike-kal közlekedők aránya. Ezeknek a közlekedési eszközöknek a sebessége ma már meghaladja egy biciklijét, így baleset esetén súlyos sérüléseket okozhatnak. Sokszor az anyag kár jelentős, így muszáj volt törvényt hozni ezzel kapcsolatban.

A fővárosban már tarthatatlan a helyzet, de a vidéki településeken sem jobb. Sok helyen jelentősen korlátozzák vagy kitiltják a bérelt elektromos rollereket, hiszen azok veszélyt jelentenek a gyalogosokra.

Van olyan európai ország, ahol csak az közlekedhet velük, akiknek a saját tulajdonában van az adott eszköz. A bérlést már betiltották. Koppenhágában pedig kizárólag bukósisakkal használható ilyen roller. 

Sok nagyvárosban azonban még mindig elérhetőek ezek a járművek közösségi közlekedésre. Ha külföldi útunk során tervezünk e-rollert vagy segwayt használni városnézésre, akkor ne felejtsük el ellenőrizni a CoverMe utasbiztosítási kalkulátorában, hogy a kiszemelt utasbiztosítás tartalmaz-e felelősségbiztosításra fedezetet.

Magyarországi szabályozás és a kgfb

Itthon jelenleg nincsen semmilyen szabályozás érvényben, de ezzel majdnem teljesen egyedül vagyunk az Unióban. Jelenleg viszont már zajlik a KRESZ megreformálása, amibe az elektromos rollerek is beletartoznak.

A kötelező biztosítást minden üzembentartónak meg kell kötnie a járgányra. Az e-rollerek nem kapnak sem törzskönyvet, sem pedig forgalmi engedélyt, a tulajdonos az üzembentartó, így neki kell gondoskodnia a biztosításról. Aki bérli, annak viszont meg kell tudnia, hogy a használt járműre van-e érvényben kötelező biztosítás.

Friss cikkek